Přihlašovací formulář rozbalíte/sbalíte kliknutím na název programu. Obsazené programy jsou škrtnuté.
8:15–9:00
Josef Šebek + Matěj Hřib: Číst a sledovat queer příběhy (pro SŠ) Jak se píše o queer životech? A jak se o nich točí filmy a seriály? Jak dokáže zprostředkovat zkušenosti queer lidí literární text a jak audiovizuální média? Mají queer texty něco společného, anebo jsou úplně různorodé? Jsou queer knihy a filmy jen pro někoho, anebo jsou pro všechny? Nad těmito otázkami se budeme společně zamýšlet formou workshopu a diskutovat o vybraných ukázkách z literatury a audiovize.
Kapacita 30.
Marie Škarpová + Dorota Bouchalová, Lenka Jarolímová a Andrea Somrová: Zažít tajemství růže (pro SŠ + vyšší ročníky ZŠ) Workshop nabídne práci s literárním textem a animovaným filmem i možnost vlastní tvorby. Jeho hlavním cílem je umožnit prožitek středověké poezie pro člověka 21. století.
Kapacita 20.
Silvie Převrátilová: Čeština jako most k dalším slovanským jazykům (pro SŠ) Kolik řečí umíš, když umíš česky? Jak může čeština pomoct porozumět jiným slovanským jazykům? Čtyři města, čtyři jazyky a otázka, jak moc můžeme rozumět, i když jsme se žádný z nich nikdy neučili.
Kapacita 15.
Rudolf Rosa: Jak jazykový model píše příběhy (SŠ) Řekneme si, co je to jazykový model, vysvětlíme si, jak se vytváří a jak funguje, a uvidíme, jaké to má praktické důsledky. Následně si společně s využitím jazykového modelu zkusíme generovat příběh.
Kapacita 30.
Libuše Heczková + Kateřina Svatoňová: Svoboda slova a obrazotvornost (SŠ) Náš příspěvek vyjde z prací multimediálního umělce Tomáše Svobody, který pracuje často na pomezí mezi textem, obrazem a scénografií, konkrétněji z jeho adaptací známého Hitchcockova filmu Psycho. Ty nám dovolí otevřít diskusi o vztahu slova, lidské imaginace a pohyblivého obrazu, o tom, zda jsme se již – jak některé teorie tvrdí – dostali do věku obrazu a vidíme a myslíme cinematicky.
Kapacita 30.
Studující ze semináře Kapitoly z gramatiky češtiny: Nespisovná čeština má taky gramatiku (ZŠ) Chcem burger s dvojitejma hranolkama! Ve workshopu si ukážeme, že nespisovná čeština není náhodná, ale tvoří gramatická pravidla.
Kapacita 30.
Kateřina Dostálová + Anna Bartošová: „Chtěl bych, aby nepsali testy z češtiny spiš bych chtěl, ať už jsou volný.“ (SŠ) Je rapový text poezie? Workshop ukáže, že literární teorie nemusí být odtržená od každodenní komunikační praxe dnešních středoškolaček a středoškoláků.
Kapacita 25.
Michael Špirit: Co znamená připravit knihu k vydání? (SŠ) Čteme knihy a obvykle nepřemýšlíme o tom, kde se vzaly texty, které k nám právě promlouvají. Předpokládáme, že čteme prostě to, co někdo napsal. Ale jak se zajistí, abychom například v roce 2025 četli to, co někdo stvořil o padesát, sto nebo dvě stě let dříve a do dnešních dnů to četlo několik generací před námi? – Přednáška ukáže, co všechno je třeba vynaložit na to, abychom pod daným titulem četli pravé znění textu.
Kapacita 60.
Anna Josefína Nováková: Co je dnes mega? (ZŠ) Film je mega, sigma je mega, mega je to a také tamto. Co ale tímto slovem chceme říct? Ve workshopu si ukážeme, jak se slovo mega dostalo do současného užívání, kde se nejčastěji vyskytuje, kdo ho používá a ukážeme si jeho významy. Workshop je vhodný pro SŠ a pro vyšší ročníky ZŠ (7.–9. tř.).
Kapacita 25.
Stefan Segi: Jak se k nám dostala politická korektnost (SŠ) Seminář/workshop se pokusí odpovědět na otázky, jak se k nám v 90. letech 20. století dostala politická korektnost, co tento pojem vlastně znamená a jak se dnes projevuje v každodenním životě.
Kapacita 30.
Luboš Merhaut: Obraz Haškova Švejka v kritice (SŠ) Přednáška sleduje, jak se meziválečná kritika postupně, obtížně a rozporuplně vyrovnávala s neobvyklými, v mnohém „neliterárními“ rysy psaní Jaroslava Haška, s jeho románem Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války a s nejednoznačností jeho ústřední postavy, jak v souvislostech s proměnami dobové společenské a literární situace často docházelo k ztotožňování obrazu a reality, jak se objevil fenomén tzv. švejkovství, jak byl naopak objevován nadčasový významový potenciál tohoto díla.
Kapacita 60.
Pavlína Synková: Zapeklité spojky: souřadnost a podřadnost v souvislostech (SŠ + vyšší ročníky ZŠ) Přednáška představí různé aspekty souřadnosti a podřadnosti spojek – kromě důsledků pro pravopis budou představeny testy pro určování podřadnosti a souřadnosti a budou probrány problematické případy spojek, které se zařazování mezi podřadné nebo souřadné z různých důvodů vzpírají.
Kapacita 25.
Michal Topor: Čapkovo Utkvění času: close reading (SŠ) Setkání bude pojato jako společný pokus o soustředěnou, drobnohlednou interpretaci jediného textu, a sice krátké prózy Utkvění času, již Karel Čapek nejprve (v říjnu 1913) uveřejnil v časopise Lumír, o několik let později pak v rámci knihy Boží muka.
Kapacita 30.
Hana Dufková: Ty jseš taky fašista? (SŠ) Fašista, fašismus, nácek, marxisti, komunistka, to všechno jsou nejen výrazy z dynamických dějin 20. století, ale i silná slova současnosti. Ve workshopu se zamyslíme nad tím, jak a proč se používají dnes, a vydáme se za nimi do světa mediálních textů a sociálních sítí.
Kapacita 30.